نمایشگاه انفرادی جلال سپهر در پاریس۱۳۹۴/۰۴/۰۹

نمایشگاه انفرادی از عکس‌های جلال سپهر در گالری ایزابل گونود در پاریس در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه دو مجموعه‌ی آب و فرش ایرانی (1383) و گره (1390) که هرکدام متشکل از 12 عکس هستند ارائه شده است.

 

 © جلال سپهر | از مجموعه‌ی گره

 

 © جلال سپهر | از مجموعه‌ی گره

 

عکس‌های این مجموعه‌ها بر موضوع گذار زندگی از چارچوب‌های سنتی به مدرن پرداخته و تأکید دارند که زندگی بر اساس شیوه‌های مدرن برای بشر امروزی یک انتخاب نیست بلکه یک سرنوشت اجباری است و تنها چیزی که قادر است در خلال این تغییر، قدری از سردرگمی انسان معاصر بکاهد حفظ ریشه‌هاست.

 

 © جلال سپهر | از مجموعه‌ی گره

 

جلال سپهر متولد 1347 است. او که طی سال‌ها در کنار عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در عکاسی هنری فعالیت داشته تاکنون چهار نمایشگاه انفرادی در گالری راه‌ابریشم تهران، پاریس و بوستون برگزار کرده و در نمایشگاه‌های گروهی متعددی در کشورهای مختلف نیز حضور داشته است.

 

  © جلال سپهر | از مجموعه‌ی آب و فرش ایرانی

 

پیش‌ازاین در سال 2008 تعدادی از عکس‌های مجموعه آب و فرش ایرانی در کتاب Iranian Photography Now در لندن به چاپ رسید که در مقدمه آن پرفسور هومی بابا مدیر مرکز علوم انسانی دانشگاه هاروارد و نویسنده و منتقد مطرح هنر در خصوص یکی از عکس‌های این مجموعه چنین نوشته است:

او فرش‌های ایرانی را بر سطح دریا شناور می‌سازد هم چون قالیچه‌ی پرنده‌ای که ناگهان بر امواج فرود آمده باشد.

در تصویری دیگر قایق موتوری قرمزرنگی در فضای میانی عکس گردش می‌کند چنان‌که می‌خواهد فرش و امواج را از هم جدا سازد. فرش تزئینی در تقابل با قاب مینی‌مالیستی آب بیکران نهاده شده است، دو نظم مؤثر زیبایی‌شناختی،

 - طبیعت و مصنوع - بازهم برش می‌یابند، کادربندی شده و چاپ می‌شوند به شکلی که رابطه‌ی تازه‌ای میان تصاویر خلق می‌شود. تصاویری که به آن‌ها طبیعت می‌گوییم در کنار تصاویری که به آن‌ها فرهنگ می‌گوییم قرار می‌گیرند و گویی سطوحی از یک نمایش هستند که در انتظارند به یکدیگر مرتبط شوند.

 

   © جلال سپهر | از مجموعه‌ی آب و فرش ایرانی

 

آنچه موجب می‌شود که این دو عنصر را در کنش با یکدیگر دریابیم عنصر سومی در قاب است: قایق موتوری که در کسری از ثانیه فورانی از آب را به دنبال خود می‌پراکند که نشانی از پویایی کوتاه زمان این ترکیب‌بندی است.

رابطه‌ی فرش سنتی و آب ابدی و قایق تفریحی مدرن کنایه‌ای است از دوگانگی فرهنگی زندگی مدرن که به‌گونه‌ای تقریباً سورئالیستی به تصویر کشیده شده است.

درون این بینش و در ورای آن لذت نابی قرار دارد که هنرمند آن را بدین‌گونه توصیف می‌کند. لحظات تازه و تضاد رنگ کیفیت متنوعی را خلق می‌کند و موجب می‌شود فرش‌ها بر روی آب برقصند.

 

© جلال سپهر | از مجموعه‌ی آب و فرش ایرانی

 

© جلال سپهر | از مجموعه‌ی آب و فرش ایرانی

 

این نمایشگاه که از 8 خرداد (29 می) آغاز شده تا 27 تیرماه (18 جولای) ادامه دارد.



به اشتراک بگذارید: