نمایشگاه شش مجموعه از گری وینوگراندمترجم: صادق طاهری
۱۳۹۳/۰۵/۰۲

نمایشگاهی از آثار گری وینوگراند با عنوان «6» از 16 تیر تا 31 امرداد در گالری پیس/مک گیل نیویورک برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با ارائه‌ی آثاری نمادین و کمتر شناخته شده، شش موضوع اصلی آثار وینوگراند را از طریق دسته‌بندی‌هایی با شش عکس در هر دسته، کاوش می‌کند. از خیابان‌ها و پارک‌های نیویورک گرفته تا نمایش اسب سواری کابوی‌ها و نمایشگاه‌های دولتی تگزاس، روابط‌عمومی، باغ‌وحش حیوانات و زنان در سراسر دنیا. این 36 عکس یک نگاه اجمالی به سوژه‌های مختلف می‌اندازند که الهام‌بخش یکی از فعال‌ترین و تاثیرگذارترین راویان رسانه‌ی فرهنگ معاصر بوده است.

 

 

نیویورک | 1972  | Pace/MacGill Gallery ©

 

جان سارکوفسکی در کاتالوگ نمایشگاه مرور آثار این هنرمند در سال 1988 در موزه‌ی هنرهای مدرن نیویورک، عقیده دارد که او «بهترین عکاس نسل خودش» است. گری وینوگراند 1928 تا 1984 زندگی آمریکای پس از جنگ را با اشتیاق بی‌نظیری ثبت کرده است. این عکاس خیابانیِ سرآمد، حریصانه درام فضاهای عمومی را با تصاویری خلاقانه و نامتعارف ثبت کرده است، تصاویری که احتمالات توصیف عکاسانه را در تنگنا قرار می‌دهند. تصاویر وینوگراند که با یک دوربین قطع کوچک 35 میلی‌متری و یک لنز واید گرفته شده‌اند، به طور فریبنده‌ای عادی جلوه کرده و ظاهرا لحظه‌ای ثبت شده‌اند. این عکس‌ها، با پرسپکتیو کج و ترکیب‌بندی متراکم و شلوغی که دارند، قراردادهای متعارف را در هم می‌شکنند و در عین حال به طور شفاف، حس و حال دقیق آن مکان و آن دوران را ثبت می‌کنند.

 

 تظاهرات صلح، پارک مرکزی، نیویورک | 1970 | Pace/MacGill Gallery ©

 

با اینکه وینوگراند به ندرت روی مجموعه کار می‌کرد، اما در حرفه خود به طور مکرر سوژه‌هایی را تکرار می‌کرد. او علاقه‌ی شدیدی به بی‌نظمی بصری خیابان‌های نیویورک و سنترال پارک داشت، که پس‌زمینه‌ی تقریبا معروف‌ترین عکس او را تشکیل دادند، عکس زوجی که یک جفت شامپانزه به بغل دارند که لباس‌های شیکی پوشیده‌اند. وینوگراند که شیفته‌ی «تاثیر رسانه‌ها روی رویدادها" بود، از مجموعه‌ای از گردهمایی‌های عمومی، نظیر افتتاحیه موزه، کنفرانس‌های خبری، راهپیمایی‌های صلح، و بازی‌های ورزشی و دیگر رویدادهای اجتماعی عکس می‌گرفت، همچنین در مسابقات اسب‌سواری و نمایشگاه‌های دولتی در تگزاس می‌چرخید و سیاحت عکاسی می‌کرد. تصاویر او از باغ‌وحش و بازدیدکنندگان، نشان‌دهنده‌ی تعمق حیله‌گرانه درباره‌ی موقعیت انسان است، اما تصاویر او از زنان نه تنها جذابیت او نسبت به سوژه هایش را آشکار می‌سازد، بلکه از فرضیات گسترده‌تری درباره‌ی جنسیت در دهه 60 و 70 نیز پرده بر می‌دارد.

 

 گری وینوگراند که اهل محله برونکس نیویورک بود، حرفه‌ی عکاسی خود را هنگام تحصیل در رشته نقاشی در دانشگاه کلمبیا 1948 تا 1951 آغاز کرد. در این دوره، او همچنین به همراه الکسی برودوویچ، تحصیل در رشته فتوژورنالیسم در دانشگاه پژوهش‌های اجتماعی را نیز آغاز کرد و فعالیت تجاری آزاد خود را برای مجلات پرتیراژی هم‌چون کولیر، لایف و پیجنت آغاز کرد.

 از سال 1955 عکس‌های وینوگراند در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در سراسر دنیا به نمایش گذاشته شده است. آخرین نمایشگاه او در موزه‌ی هنرهای مدرن سان‌فرانسیسکو و گالری ملی هنر واشینگتن بود که اولین نمایشگاه «مرور آثار هنری» گری وینوگراند در 25 سال اخیر را برگزار کردند. این نمایشگاه که بیش از 300 عکس از این عکاس را به نمایش گذاشته، در حال حاضر در موزه متروپولیتن نیویورک در حال برگزاری است و بعد از آن به ژوده پام پاریس (2014) و فونداسیون ماپفر مادرید (2015) خواهد رفت.

 وینوگارد افتخارات بسیاری کسب کرده است، نظیر بورسیه‌های گوگنهایم (1964، 1969، 1978) و بورس موسسه "وقف ملی برای هنر" (1975). آثار او همیشه سوژه‌ی بسیاری از انتشارات و ژورنال‌های تخصصی چون «حیوانات» (1969). «زنان زیبا هستند» (1975)، «روابط عمومی» (1977) و... بوده و در مجموعه‌های برجسته بیشتر موزه‌های بزرگ در سراسر دنیا یافت می‌شوند. آرشیو وینوگراند در "مرکز عکاسی خلاق" دانشگاه آریزونا، توسان، نگهداری می شود.

 



 ••  گالری آثار گری‌وینوگراند را از اینجا ببینید.



به اشتراک بگذارید: