چهره‌‌های شهر؛ نمایشگاه کریستوفر توماسحسن بردال
۱۳۹۳/۰۷/۱۴

دو نمایشگاه از کریستوفر توماس عکاسی آلمانی توسط مرکز عکاسی فاین‌آرت بِرن‌هایمِر در گالری‌های این مرکز در آلمان و سویس دایر شده است.

نمایشگاه نخست با عنوان چهره‌های شهر از 5 مهر تا 17 آبان در لوسِرن سوییس و نمایشگاه دیگر هم از 10 مهرماه با عنوان «نورِ پاریس» در گالری اصلی این مرکز در مونیخ آغاز شده است.

 

کریستوفر توماس سال 1961در مونیخ متولد شده، او پس از پایان تحصیلات در مدرسه‌ی عکاسی باواریا، به سراغ عکاسی تبلیغاتی رفت و از آن زمان تاکنون در این حرفه مشغول است.

توماس اگرچه بیشتر در زمینه‌های عکاسی تبلیغاتی فعالیت کرده، اما شهرت او به واسطه پروژه‌ی اخیرش، عکس‌های پولاروید از شهرهای مشهور جهان می‌باشد که تاکنون در مونیخ، ونیز ، نیویورک و پاریس انجام شده و تحسین منتقدان را به همراه داشته است.

 

مونیخ/ باغ گوزن   ©کریستوفر توماس

 

این عکاس 53 ساله، پروژه‌ی عکاسی از شهرها را سال 2005 از زادگاهش مونیخ آغاز کرد. در این مجموعه که مرثیه‌ی مونیخ نام دارد، او به سراغ آثار تاریخی، باغ‌ها و محوطه‌ها، گورستان‌ها، رودخانه و پارک نیمفن‌برگ رفته و این شهر بزرگ را به دور از شلوغی و هیاهو، غرق در سکوت به تصویر می‌کشد.

کتاب این مجموعه سال2005 توسط انتشارات شرمر/ موسل ورلاگ منتشر شده و جایزه‌ی کتاب عکس آلمان را هم به دست آورده است.

 

پل بروکلین   ©کریستوفر توماس

 

کریستوفر توماس بین سال‌های 2001 تا 2009 برای ادامه‌ی پروژه‌اش به سراغ نیویورک رفت. در این مجموعه که خواب‌های نیویورک نام دارد او صبح‌های زود، هنگامی که شهر هنوز در سکوت و خواب بود کار خود را شروع می‌کرد. او در این مجموعه به قسمت‌های مختلف نیویورک هم‌چون خیابان پنجم، ساختمان فلاتیر، پل بروکلین و سنترال پارک رفته و این نشانه‌های بزرگ از معماری مدرن را در مه صبح‌گاهی یا پوشیده از برف‌های دست‌نخورده، ثبت کرده است.  کتاب این مجموعه سال 2009 توسط انتشارات پرستل ورلاگ منتشر شده است.

 

ونیز   ©کریستوفر توماس

 

در سال 2011 و 2012 توماس با سفر به ونیز، مجموعه‌ی ونیز در خلوت  را در این شهر کار کرد.

او ونیز را رویاگونه‌ نشان می‌دهد به طوری که جزیی از این جهان نیست. فضایی به دور از شلوغی روزمره که در آن خبری از مردم و توریست‌ها نیست. کتاب این مجموعه سال 2012 توسط انتشارات پرستل ورلاگ منتشر شده است.

 

 

پاریس / برج ایفل ©کریستوفر توماس

 

پایتخت فرانسه با همه‌ی زیبایی‌هایش، نور زیبا و مسحورکننده‌اش، به ثبت عکس‌هایی شاعرانه و عاشقانه دعوت‌مان می‌کند.

توماس با الهام از این تفکر، سال 2013 و 2014 در ادامه‌ی مجموعه‌های قبلی‌اش به سراغ پاریس، پایتخت بزرگ فرهنگی و اولین شهر مدرن جهان در عصرِ حاضر رفت و مجموعه‌ی نورِ پاریس را در این شهر به انجام رساند.

او در عکس‌هایش که یادآور شکوه پاریس در قرن نوزدهم است ما را به سفری در گذشته‌ی این شهر می‌برد.

توماس هم‌چون اوژن آتژه (عکاس فرانسوی) که از ﻣﻨﺎظﺮ ﺧﻴﺎﺑﺎﻧﻲ، ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎي ﺗﺎرﻳﺨﻲ، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﻓﺮوﺷﮕﺎهﻫﺎ و ... عکس می‌گرفت، به سراغ پل‌ها، پارک‌ها و کوچه‌ها رفته و در ادامه قدم‌زدن‌هایش ما را به کاخ‌های باشکوه و نقاط دیدنی چون برج ایفل، موزه لوور، لِس اینولیدس و کلیسای جامع نوتردام می‌برد.

 

 

نقطه‌ی اشتراک عکس‌های این پروژه سکوت و آرامش رازآلودی است که توماس در نقاط مختلف همه‌ی این شهرها یافته و با حوصله‌ی بسیار ثبت کرده است.

شهرها در عکس‌های توماس در عین سکوت و آرامش، وهم‌آلود و خیال‌انگیز هم هستند و نشانه‌ای از انسان‌ها، زندگی امروز، شلوغی‌ها و اتومبیل‌ها نیست. به ویژه این‌که هر یک از این چهار شهر، از نقاط مهم توریستی در دنیا هستند.

توماس اغلب صبح‌های زود، هنگامی که هنوز شهروندان در خواب و شهر در سکوت است کار شروع می‌کند.

او در همه‌ی شهرهایی که رفته همچون یک پرسه‌زن، پیاده و با تجهیزاتی شامل دوربین قطع بزرگ، سه‌پایه، پارچه‌ی مخملی تیره و بسته‌های متعددی از فیلم‌های سیاه و سفید پلاروید به خیابان‌ها و مکان‌های مختلفی در این شهرها رفته است.

سال 2008 پیش از آن‌که تولید فیلم‌های پلاروید نوع 55 متوقف شود، توماس توانست مقدار زیادی از این فیلم‌ها را تهیه کند و هم‌چنان هم از آن‌ها استفاده می‌کند.

کریستوفر توماس به عنوان یک عکاس از جدیدترین مدل دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کند، با این حال او در این پروژه ترجیح داده به سراغ یکی از فرایند‌های اولیه ثبت عکس برود و بدون هیچ‌گونه دستکاری دیجیتال آثارش را ارائه کند. روشی که نسبت به عکاسی دیجیتال هم سرعت پایینی دارد و هم نیازمند مقدار زیادی  مهارت و تجربه است.

هم‌زمان با برپایی این نمایشگاه در مونیخ، کتاب مجموعه‌ی اخیر کریستوفر توماس ـ نورِ پاریس ـ هم رونمایی شده است.

 ••   گالری آثار او را در این‌جا ببینید.



به اشتراک بگذارید: