آکادمی‌ها، افسانه‌ها و آهنگ هندی
کارن کنور
۱۹۵۴ . آلمان
مترجم: فاطمه بردال
۱۳۹۳/۱۰/۰۴

کارن کنور سال 1954 در فرانکفورت آلمان متولد شد و در دهه‌ی 60 میلادی در سان‌خوانِ پورتوریکو بزرگ شد. او تحصیلات خود را در پاریس و لندن به پایان رساند. کارن در مکان‌های بین‌المللی بسیاری از جمله در موزه‌های تیت بریتانیا، تیت مدرن، دانشگاه ویست مینستر، هاروارد و موسسه‌ی هنر شیکاگو آموزش داده، سخنرانی کرده و نمایش داده است. او در اواسط دهه‌ی 70 در دانشگاه وست مینستر مشغول به تحصیل شد. در اواخر دهه‌ی 70 و اوایل دهه‌ی 80  با برگزاری نمایشگاه عکاسی و شیوه‌ی نوظهوری به بحث در مطالعات فرهنگی و نظریه‌هایی در باب فیلم و در رابطه‌ی آن با سیاست پرداخت. او در حال حاضر او استاد عکاسی هنر خلاق در دانشگاه فارن هام است.

 

کارن کنور در مجموعه‌ی بلگریویا (1981-1979) مجموعه‌ای از عکس‌های سیاه و سفید را همراه با متن‌هایی کنایه‌آمیز و طنز جهت برجسته کردن آرمان‌ها، شیوه‌ی زندگی و نظام طبقاتی بریتانیا در اواخر دهه‌ی 70 و اوایل دهه‌ی 80 تولید کرد.

 

 

شناخته‌شده‌ترین مجموعه‌ی او آقایان (1983-1981) است که در باشگاه‌های سنت‌جیمز لندن عکاسی شده است. در این مجموعه ارزش‌های سنتی مردسالاری در بریتانیا در طول جنگ فالکند مورد بررسی قرار داده شده است. کارن با استفاده از استراتژی‌های گوناگون متنی و دیداری در آثارش گفت‌و‌گویی انتقادی و البته شوخی‌وار را با عکاسی مستند به وجود می‌آورد تا خانواده و شیوه‌ی زندگی را به حیواناتی که در محدوده‌ی و پس زمینه‌ی موزه قرار گرفته‌اند نسبت دهد و آن‌ها را گونه‌ای دیگر کشف کند.

 

 

 در سال 1986 کارن در آثار خود از رنگ استفاده کرد تا اصالت، میراث و هنر انگلستان را کشف کند. در این‌جا او به معرفی عناصر و فضای داخلی معماری خانه‌ی چیسویک، پارک اُستِرلی و گالری دالویچ می‌پردازد. حضور متن و عنوان‌بندی سبب کاهش استفاده از تصویر و هم‌چنین کاسته شدن اظهارنظر در حوزه‌ی هنرهای زیبا در موزه‌ها شد. او هنوز هم در عکاسی خود از شیوه‌ی کولاژ دیجیتال از حیوانات، اشیا و بازیگران اجتماعی در موزه‌ها و معماری‌ها استفاده می‌کند تا اقتدار و قدرت نهادها و مراکز میراثی در اروپا و هند را به چالش بکشد.

 

قدمت، از سری آکادمی‌ها (2005-1994)

 

آکادمی (2001-1994)، مجموعه‌ای از عکس‌های رنگی که در آکادمی‌ها و موزه‌های سراسر اروپا گرفته شده است و ارتباط بین تولید هنر، انتقال و مصرف آن را نشان می‌دهد. این مجموعه ادامه‌ی گفت‌و‌گوهای انتقادیِ هنر مفهومی، هنر بصری، فمینیسم و مطالعاتی پیرامون حیوان است که جدال و اتباطبین تئوری و عمل عکاسی را بازتاب می‌دهد. در سال 1995 پروژه‌ی آکادمی که شامل ویدیو، چیدمان و متن‌های دیواری بود به منظور انتقال و بررسی رابطه‌ی بین هنر و علم را، در حوادث متجاوزانه، رویدادهای نمایشی و اجراها در موزه را مورد توجه قرار داد.

 

 

بودن برای دیگری (1995)، ویدیویی 18 دقیقه‌ای که مرد جوان را در حال نوازش کردن و به آغوش کشیدن مجسمه‌ای از قرن 18 ثبت می کند. این مجسمه که توسط کانُوا ساخته شده، هم‌اکنون در موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت نگهداری می‌شود. در سال 2002 در دانشگاه اوپسالا در یکی از کلاس‌ها، سه مدل زنده بر روی میز تشریح آناتومی نمایش می‌روند و آن را اجرا می‌کنند.

 

 پذیرش پادشاهان، از سری افسانه‌ها (2008-2004)

 

در مجموعه‌ی افسانه‌ها (2008-2004) او عکس‌های آنالوگ و دیجیتال را به شکل حکایتی شوخی‌وار (اُوید، ازوپ لافونتین) با آمیخته‌ای از فرهنگ عامه (دیزنی واتن برو) تلفیق می‌کند و در موزه‌ها و مکان‌های میراث فرهنگی چون: مورنای کارناولت، موزه‌‌ی شکار و طبیعت در پاریس، قلعه‌ی چمبرد و موزه‌ی کُنده در قلعه‌ی مپنتلی به نمایش می‌گذارد. شاخصه‌‌ی بصری برخی از این عکس‌ها بسیار غنی و ارزشمند هستند و به مرجع «باروک»اشاره دارد. در آخرین بخش از این کار، کنور جریان آزاد معماری مدرن در ویلای لوکوربوزیه را مورد بررسی قرار می‌دهد و زندگی را در ساختمان‌های زیبا و مدرن دوباره معرفی می‌کند.

 از آن جایی که زندگی او باعث شد تا در سال 2008 به راجستانِ هند سفر کند، کارن کنور در حال حاضر در کارهایش در حال جستجو و کاوش راجپوت، میراث فرهنگی مغول و ارتباط بین پرسشی که از جانوران و ذهنیت زنانه دارد، می‌گرددهای او به بررسی گذشته و ارتباط آن با میراث معاصر هند در سراسر راجستان پرداخته است.


به اشتراک بگذارید: